Biuro Oświaty i Spraw Społecznych
Anna Wiśniewska
Dyrektor Biura
Magdalena Liszatyńska
Stanowisko ds. oświaty
Małgorzata Piekarczyk
Stanowisko ds. oświaty
Weronika Karolczyk
REFERAT SPRAW SPOŁECZNYCH
Monika Leisner-Paliwoda
Kierownik Referatu Spraw Społecznych
Beata Podhajska
Stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych
Roksana Brzechwa
Stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych
Mirosław Rotkiewicz
Stanowisko ds. ochrony przeciwpożarowej
Weronika Zdęga
Stanowisko ds. społecznych
Bartosz Pojasek
Stanowisko ds. organizacji pozarządowych
Do zakresu działania pracowników Biura Oświaty i Spraw Społecznych należy w szczególności:
1. w zakresie oświaty:
- prowadzenie dokumentacji związanej z wykonywaniem zadań i kompetencji
w zakresie funkcjonowania szkół podstawowych oraz przedszkoli, wynikających
z Prawa oświatowego, - prowadzenie dokumentacji w zakresie funkcjonowania przedszkoli i szkół niepublicznych,
- prowadzenie spraw w zakresie zbierania, przetwarzania, przekazywania zbiorów danych w ramach systemu informacji oświatowej,
- prowadzenie spraw w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 a zwłaszcza: prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych, wybieranie i zatrudnianie dziennych opiekunów oraz prowadzenie wykazu dziennych opiekunów, występowanie z wnioskiem o dotację celową z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych,
- zapewnienie bezpłatnego transportu dzieci do i ze szkoły,
- przygotowywanie projektów umów na dowozy szkolne oraz uczestnictwo
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dowozy szkolne, - rozliczanie dotacji celowej dla niepublicznych żłobków, przedszkoli i szkół,
- przygotowywanie sprawozdania o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wschowa,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją obowiązku nauki,
- koordynacja, monitorowanie realizacji planów finansowych jednostek oświatowych Gminy Wschowa,
- sporządzanie wniosków o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 0,4% rezerwy oświatowej,
- przygotowywanie wniosków i sprawozdań o udzielenie wsparcia finansowego
z Programów Rządowych w obszarze oświaty, - przyjmowanie wniosków dot. zakupu podręczników i materiałów ćwiczeniowych dotowanych dla szkół, przygotowanie dokumentacji, przelewów, rozliczeń
z placówkami i Kuratorem oświaty, - sporządzenie sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,
- przygotowywanie projektów sieci przedszkoli i szkół podstawowych,
- przygotowywanie sprawozdania o stanie realizacji zadań oświatowych,
- przygotowywanie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w placówkach oświatowych prowadzonych przez gminę Wschowa,
- rozliczanie dotacji celowej dla niepublicznych przedszkoli, żłobków i szkół,
- przygotowywanie sprawozdania z wyliczenia średniej wysokości 5% odpisu na jednego nauczyciela w Gminie Wschowa,
- prowadzenie rejestru urlopów dyrektorów szkół podstawowych oraz przedszkoli,
- przygotowywanie sprawozdania ze sposobu wykorzystania środków przyznanych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- koordynacja delegacji dyrektorów szkół i przedszkoli,
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków dot. zwrotu kosztów kształcenia młodocianych pracowników, przygotowywanie dokumentacji (decyzje, zaświadczenia, zestawienia, przelewy, rozliczenia z Kuratorem oświaty. Tworzenie bazy danych,
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków dot. pomocy materialnej dla uczniów
(stypendia i zasiłki szkolne), przygotowywanie dokumentacji (decyzje, zestawienia, przelewy, rozliczenia z Kuratorem oświaty), - przygotowanie oraz przeprowadzenie procedury konkursowej na stanowiska dyrektorów placówek oświatowych.
2. w zakresie spraw społecznych:
a)prowadzenie ewidencji ludności i dowodów osobistych, a w szczególności:
- prowadzenie ewidencji pobytu czasowego obywateli polskich i cudzoziemców,
- prowadzenie i aktualizowanie komputerowej bazy danych w zakresie ewidencji ludności,
- wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu zameldowań i wymeldowań,
- wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu, zaświadczeń i poświadczeń w sprawach rentowych i związanych z zatrudnieniem poza granicami Polski,
- sporządzanie wymaganych przepisami prawa wykazów poborowych, przedpoborowych, dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu,
- nadawanie numerów ewidencyjnych w dokumentacji ewidencyjnej,
- załatwianie pozostałych spraw obywateli wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
- wydawanie, wymiana i kasowanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
- prowadzenie archiwum teczek dokumentów tożsamości oraz dokumentacji ewidencyjnej,
- prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców,
b) wykonywanie zadań związanych z wydawaniem decyzji dotyczących organizowania imprez masowych, zbiórek, zgromadzeń,
c) wydawanie zezwoleń na krajowe zarobkowe regularne i nieregularne przewozy osób samochodami nie będącymi taksówkami na liniach obejmujących zasięgiem wyłącznie Gminę oraz na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką,
d) w zakresie ochrony przeciwpożarowej:
- współpraca z jednostkami ochotniczych straży pożarnych w zakresie utrzymania tych jednostek w gotowości bojowej,
- koordynowanie systemu ratowniczo-gaśniczego,
- rozliczanie zużycia paliwa przez jednostki ochotniczych straży pożarnych,
- współpraca z Zarządem Oddziału Miejsko-Gminnego Związku OSP RP,
- współpraca z Państwową Strażą Pożarną,
e) spisywanie zeznań świadków,
f) w zakresie funduszu sołeckiego - kontrola procedury określenia przez zebranie wiejskie przeznaczenia środków funduszu sołeckiego i złożenia wniosku w tej sprawie,
g)udział w pracach zespołów przygotowujących i realizujących wnioski i projekty finansowane z budżetu własnego lub środków zewnętrznych.
h) współpraca z sektorem pozarządowym:
- opracowywanie rocznych planów współpracy,
- realizacja i koordynacja czynności związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji dla organizacji pozarządowych ujętych w rocznych programach współpracy i budżecie Gminy,
i) wykonywanie zadań z zakresu kultury:
- na wspieraniu i promocji inicjatyw kulturalnych,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród twórcom i animatorom kultury,
- organizacja, tworzenie, likwidacja placówek kultury,
- prowadzenie rejestru instytucji kultury i nadzór nad ich działalnością,
- przygotowywanie i organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów instytucji kultury,
j) wykonywanie zadań z zakresu sportu i rekreacji:
- propagowanie, planowanie oraz koordynowanie wszystkich form kultury fizycznej, sportu kwalifikowanego, masowego jak również współdziałanie
w rozwoju wychowania fizycznego dzieci j młodzieży w szkole, - koordynowanie, inicjowanie pomocy w organizowaniu masowych imprez sportowych oraz rozwijaniu różnorodnych form rekreacji,
- opracowywanie kalendarza imprez sportowych, turystycznych i rekreacyjnych,
k) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w oparciu o obowiązujące przepisy oraz ustalanie opłat za zezwolenia,
w tym:
w tym:
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu jak i poza miejscem sprzedaży,
- wydawanie jednorazowych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- naliczanie opłat związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- przygotowywanie decyzji o odmowie wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
l) wykonywanie zadań z zakresu ochrony zdrowia zgodnie z przepisami prawa, w szczególności współdziałanie z publicznymi i niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej oraz funkcjonowaniu szkolnej służby zdrowia,
m) współpraca z sołtysami, radami sołeckimi oraz sprawowanie nadzoru nad wyposażeniem świetlic wiejskich,
n) organizacja wyborów do organów samorządów wiejskich,
o) opracowanie i realizacja Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, działania na rzecz tworzenia i wyznaczania lokalnej koalicji trzeźwościowej, szukanie poparcia dla działań na rzecz zmniejszania problemów alkoholowych,
p) opiniowanie regulaminów działań podejmowanych przez stowarzyszenia.